کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: شورولت ايران

  1. #1
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۲ آذر ۹۱ [ ۲۱:۳۰]
    محل سکونت
    فضا
    نوشته ها
    59
    امتیاز
    380
    سطح
    1
    Points: 380, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 11.0%
    دستاوردها:
    250 Experience Points
    سپاس ها
    13
    سپاس شده 86 در 60 پست
    حالت من
    Moteajeb

    New 1 شورولت ايران

    جام جم آنلاين: آنهايي كه بيش از 35 سال داشته باشند، حتما خودروهاي آمريكايي بيوك يا شورولت را به ياد دارند. خودروهايي كه البته به خاطر بدنه كشيده و اتاق جادارشان بيشتر به كشتي شباهت داشت تا يك خودروي*سواري.

    شورولت ايران و بيوك ايران بدل مونتاژي دو خودروي آمريكايي به همين نام بود كه البته مدل*هاي جديد و به روز آنها هنوز هم از سوي شركت مادر آن يعني جنرال موتورز وارد بازارهاي جهان مي*شود.
    شورولت ايران، در فاصله سال*هاي 51 تا 54 در پارس خودرو يا همان جنرال موتورز ايران با دو موتور 2500 و 2800 سي سي مونتاژ شد موتوري كه براي يك سدان سواري بسيار قوي و پرقدرت به نظر مي*رسيد و مانند اژدهايي مهارنشدني عمل مي*كرد.
    البته دوره كوتاه توليد در ايران فرصتي براي داخلي سازي قطعات اين خودرو باقي نگذاشت و بخش عمده قطعات خودرو به صورت آماده وارد و در ايران روي هم سوار مي*شد.
    شورولت ايران در واقع نام ايراني خودروي كومودر بود كه توسط شركت اُپل به عنوان يكي از شركت*هاي زيرمجموعه كمپاني جنرال*موتورز توليد و به بازارهاي جهاني عرضه مي*شد، خودرويي شيك و بزرگ كه معمولا افراد متمول و پردرآمد توان خريد آن را داشتند.
    شورولت ايران با استفاده از موتور پرقدرت خود قادر بود تا 160 اسب بخار انرژي توليد كند. اين خودرو علاوه بر ايران در كشورهاي ديگري همچون هلند، آفريقاي جنوبي، آمريكا و استراليا هم توليد مي*شد.
    از خانواده غول پيكرهاي آمريكايي خودروهاي زيادي وارد شد. انواع شورولت، بيوك، كاديلاك، جيپ و... در جنرال موتورز ايران توليد شد، اما اين توليد بيشتر به نمايندگي واردات شباهت داشت تا حتي مونتاژ خودرو.
    شورولت ايران را هنوز هم مي*توانيد در پاركينگ خانه برخي از خودروسواران قديمي يا در پيست مسابقه خودروهاي كلاسيك ببينيد.
    ژيان
    مي*گفتند هر ايرادي كه داشته باشد، حداقل اين مزيت را دارد كه سر پيچ*هاي تند هم مي*تواني نسبت به ثبات و چپ*نكردنش مطمئن باشي.
    «سيتروئن 2CV» يا همان ژيان خودمان جزو گروه خودروهايي است كه شكل و شمايل و ويژگي*هاي آنها به گونه*اي بود كه در قرن بيستم براي هميشه در ذهن*ها باقي ماند؛ جيپ، لندرور، فولكس واگن قورباغه*اي، ميني و فيات 500 در همين گروه قرار دارند.
    خودرويي كه به نوعي بهانه تاسيس شركت سايپا شد و خط توليد آن از 1347 تا 1359 در اين شركت فعال بود.
    سيتروئن، توليد اين خودرو را سال 1948 يعني 64 سال قبل آغاز كرد و جالب اينجاست توليد آن به اشكال و مدل*هاي مختلف تا سال 1990 در ساير نقاط جهان ادامه پيدا كرد.
    در مدت 42 سال توليد ژيان سه*ميليون و 800 هزار دستگاه و با در نظرگرفتن محصولات هم خانواده آن، هشت ميليون و 800 هزار دستگاه از اين خودرو وارد خيابان*هاي سراسر جهان شد.
    موتور استثنايي اين خودرو با دو سيلندر به حجم 602 سي*سي فقط 35 اسب بخار قدرت داشت و با 570 كيلوگرم وزن تا 118 كيلومتر در ساعت سرعت مي*گرفت.
    سيتروئن 2CV به واسطه شناخته شده بودن آن در سراسر جهان همان طور كه در ايران به ژيان معروف شد در كشورهاي ديگر هم القاب جالبي را دريافت كرد؛ هلندي*ها عنوان جوجه اردك زشت را براي اين خودرو انتخاب كردند، آلماني*ها به اين خودرو لقب اردك دادند، در انگليس خيلي*ها به ژيان «زباله*دان متحرك» مي*گفتند.
    محبوبيت زايدالوصف ژيان باعث شده است تا سيتروئن بار ديگر به فكر احياي اين خودروي افسانه*اي بيفتد و طراحي قديمي ژيان را در شكل و شمايلي جديد و البته با آخرين تكنولوژي روز به بازار عرضه كند؛ طرح و مدلي كه با ديدن آن قطعا به ياد همان ژيان قديمي مي*افتيد و اين درست همان كاري است كه فولكس واگن با مدل قورباغه*اي خود كرده است.
    رنو 5
    اگر شما هم تجربه رنو5 سواري را داشته باشيد احتمالا معيوب*شدن آن در وسط جاده و گرفتار*شدن در ميانه يك مسافرت طولاني با آن را هم تجربه كرده*ايد.
    اما حتي با وجود اين خاطرات هم، رنو 5 تصوير ناخوشايندي از خود در اذهان ايرانيان باقي نگذاشته است زيرا هاچ*بك دوست*داشتني رنو، در ايران خانواده*هاي زيادي را ماشين سوار كرده است.
    همين حالا هم اگر بخواهيد با كمتر از دو ميليون تومان هزينه، خودروسوار شويد بهترين گزينه براي شما خانواده رنو5 است حتي اتاق كوچك رنو5 و دشواري رانندگي با آن براي رانندگاني كه جثه*اي نسبتا درشت داشتند نيز از جذابيت*هاي اين خودروي به يادماندني كم نكرد.
    سايپا و پارس خودرو سال*هاي سال اين خودرو را ابتدا تحت همان عنوان رنو5 و سپس با نام سپند مونتاژ و روانه بازار كردند.
    سايپا توليد رنو 5 را در دو مدل دو در و چهار در در سال 1352 با واردات قطعات كامل آن آغاز كرد و تا سال 1372 به مونتاژ اين محصول ادامه داد. اين خودرو سپس با نام سپند در پارس خودرو به حيات خود ادامه داد.
    مدل ارتقا يافته سپند بعدها با نام پي*كي و نيو*پي*كي به بازار عرضه شد و استقبال خوبي هم از آن صورت گرفت.
    اين كوچك فرانسوي با طراحي ديدني خود، طرفداران زيادي را در سراسر جهان به دست آورد و در فاصله سال*هاي 1972 تا 1996 بيش از 5.5 ميليون دستگاه از آن به فروش رفت.
    رنو5 را مايكل بو، متخصص معروف فرانسوي طراحي كرد اما پيش از آن كه اين خودرو به مرحله توليد برسد، درگذشت.
    استقبال از اين خودرو در سراسر جهان باعث شد تا رنو دست به كار شود و تاسيسات مونتاژ آن را در كشورهاي زيادي ازجمله اسپانيا، مكزيك، ونزوئلا و اسلووني راه اندازي كند.
    رنو 5 يا سپند به تدريج با ورود رقيب جديدي به نام پرايد، آرام آرام بازار خود را از دست داد هرچند هنوز به لحاظ قيمت شرايط رقابتي خود را در مقابل پرايد حفظ كرده بود.
    اما بعدها با توليد انبوه پرايد در ايران و كاهش نسبي قيمت آن، عملا ديگر خريد پي*كي به عنوان بازمانده رنو5 كه در رقابت با پرايد مزاياي بسيار كمتري داشت چندان معقول به نظر نمي*رسيد.
    پژو 405
    پژو 405 را شايد بتوان موفق*ترين مونتاژي صنعت خودروي ايران دانست.
    اين سدان فرانسوي اكنون از لحاظ ميزان دسترسي به خود خودرو و قطعات آن شباهت زيادي به دوران اوج پيكان پيدا كرده است و به قول معروف قطعات آن را در هر سوپرماركتي مي*توان پيدا كرد.
    مسوولان ايران خودرو ادعا مي*كنند در داخلي سازي اين خودرو به موفقيت نزديك به صددرصدي دست پيدا كرده*اند.
    شايد به همين دليل هم بود كه پژو 405 كمترين تاثير را در ميان خودروهاي داخلي از نوسانات نرخ ارز پذيرفت و با وجود رشد نزديك به 200 درصدي نرخ دلار در يك سال اخير، قيمت رسمي آن فقط 30 درصد افزايش داشت.
    پژو 405 با وجود مشتريان بي*شماري كه در ايران دارد امروز ديگر با تكنولوژي مدرن خودروسازي فاصله زيادي پيدا كرده است.
    موتور پرمصرف و بسيار آلاينده اين خودرو، هم هزينه سوخت دارندگان آن را نسبت به بسياري از خودروهاي رقيب افزايش مي*دهد و هم يكي از عوامل اصلي آلودگي هواي شهرهاي بزرگ به شمار مي*رود.
    پژو 405 سال 1988 لقب خودروي سال اروپا را از آن خود كرد و مورد تحسين كارشناسان خودرو قرار گرفت، اما با وجود گذشت 12 سال از توقف توليد اين خودرو در ساير كشورها، توليد پژو 405 با حداكثر توان در ايران ادامه دارد و به نظر مي*رسد ايران*خودرو به اين زودي*ها قصد ندارد از اين محصول پربازده و البته كم*هزينه دست بردارد.
    ايران خودرويي*ها از خاطره تلخ خداحافظي با پيكان عبرت خوبي گرفته*اند و ديگر اجازه نخواهند داد، اين بار سوگلي آنها به اين راحتي از دست*شان خارج شود.
    پرايد
    اوايل كه مونتاژ خودروي پرايد توسط سايپا آغاز شد، قرار بود اين ماشين كوچك و كم*حجم خودرويي براي قشر متوسط و حقوق بگير باشد، اما قيمت بسيار بالاي آن عملا چنين امكاني فراهم نكرد، زيرا با قيمت پنج ميليون توماني پرايد در سال 74 براحتي مي*شد يك آپارتمان كوچك در تهران خريداري كرد! اما بتدريج با توسعه خط توليد پرايد و استفاده سايپا از قانون صرفه به مقياس، قيمت اين خودرو با سرعتي بسيار كمتر از نرخ تورم سال*هاي بعد افزايش يافت و در مقابل توليد آن نيز با شتاب فراوان فزوني گرفت.
    اما پرايد واقعا زماني پرايد شد كه ايران*خودرو دست از توليد پيكان كشيد و اين اتفاق منشأ تحولي بزرگ در صنعت خودروسازي ايران شد، به*طوري كه ساپيا به تنهايي با تقويت توليد پرايد موفق شد قدرت بلامنازع ايران*خودرو را در صنعت خودروسازي ايران به چالش كشيده و از آن زمان به بعد خود را رقيب شانه به شانه ايران*خودرو ببيند.
    پرايد سواري در ايران هميشه با يك تناقض خيلي جالب روبه*رو بوده است. در حالي كه تقريبا بيشتر مشتريان اين خودرو رضايتي از آن ندارند، اما به دليل نداشتن رقيب قيمتي، اتفاقا پرطرفدارترين خودروي ايراني*ها در چند سال اخير بوده و با احتساب رشد سرسام*آوري كه طي سال*هاي اخير در توليد پرايد به وجود آمده، بايد آن را پرتيراژترين خودروي تاريخ صنعت خودروسازي ايران دانست.
    موتور 1300 سي سي اين خودرو فقط 67 اسب بخار قدرت توليد مي*كند و بدنه ضعيف آن ـ هرچند كه در سال*هاي اخير تا حدودي تقويت شده ـ راكبان آن را نسبت به هر برخورد يا تصادف كوچك نيز بيمناك مي*سازد.
    امروز اگر بگوييم پرايد ساخته شده در ايران يكي از پرتيراژترين خودروهاي تاريخ صنعت خودروسازي جهان هم هست، قطعا سخني به گزاف نگفته*ايم؛ محصولي مونتاژي از شركت كره*اي ـ آمريكايي كيا كه تا پيش از بحران اخير ارزي در كشور گفته مي*شد توليد آن صد درصد داخلي شده است، اما نوسانات نرخ ارز و متاثر شدن قيمت پرايد از اين نوسانات نشان داد كه هنوز هم بخش*هايي از پرايد در داخل توليد نمي*شود و بايد براي آن ارز مصرف شود.
    با توجه به قيمت نسبتا اقتصادي پرايد، ظاهرا به اين زودي*ها هم قصد خروج از بازار ايران را ندارد؛ خروجي كه البته اگر هر زمان اتفاق بيفتد، مانند خروج پيكان از چرخه توليد روزي به*يادماندني خواهد بود.

  2. 3 کاربر از پست مفید *mahdis masterpis* سپاس کرده اند .

    maneli (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱),nasim.h (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱),وکیل (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •