کانال تلگرام فال و طالع بینی

در تمام بخش ها مدیر فعال ( با سابقه فعالیت در انجمن های دیگر ) می پذیریم ، با ما تماس بگیرید. انجمن پیچک

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: توليد بنزين از هوا

  1. #1
    کاربر سایت

    آخرین بازدید
    چهارشنبه ۲۲ آذر ۹۱ [ ۲۰:۳۰]
    محل سکونت
    فضا
    نوشته ها
    59
    امتیاز
    380
    سطح
    1
    Points: 380, Level: 1
    Level completed: 99%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 11.0%
    دستاوردها:
    250 Experience Points
    سپاس ها
    13
    سپاس شده 86 در 60 پست
    حالت من
    Moteajeb

    New 1 توليد بنزين از هوا

    جام جم آنلاين: در پارك صنعتي بريتانيا و درست در نزديكي جايي كه جورج استيون حدود 190 سال پيش نخستين قطار بخار را به راه*انداخت، انقلابي ديگر در صنعت حمل و نقل جهان در حال وقوع است.


    هر روز ماشين*آلات موجود در كارخانه*اي در اين مكان، نيم ليتر بنزين خالص توليد مي*كنند. البته شايد توليد بنزين در چنين حجمي كم اهميت و بي*ارزش به نظر برسد، اما نكته شگفتي*ساز اين داستان اين است كه ماده اوليه ساخت اين بنزين، هواست.
    شركت AFS كه در شهري در 350 كيلومتري لندن فعاليت مي*كند خبر از كاربردي ساختن ايده*اي داد كه سابقه چند دهه*اي دارد.
    حدود 40 سال پيش و در اوج بحران انرژي و نفت بود كه براي اولين*بار ايده جدا كردن كربن، هيدروژن و اكسيژن از گاز دي اكسيدكربن و بخار آب موجود در هوا و تبديل آن به متانول و سپس بنزين مطرح شد.
    با اين كه رسانه*ها كاربردي ساختن اين ايده نه چندان جديد را با خوشبيني زيادي بازتاب دادند، اما يك مساله كليدي در اين ميان مورد غفلت قرار گرفت و آن اين كه بازدهي كل انرژي اين فرآيند بسيار پايين بود. اين مساله از آن روي اهميت دارد كه در اين فرآيند از جريان الكتريسيته براي انجام مراحل اصلي استفاده مي*شود.
    در واقع اگر در اين فرآيند انرژي ورودي بيشتري از ميزان انرژي آزاد شده توسط سوختن آن مصرف شود، ترديدهايي جدي در مورد امكان گسترش و صنعتي*شدن اين فرآيند مطرح خواهد شد.
    ويژگي ارزشمندي كه دراين فرآيند وجود دارد اين است كه گاز دي*اكسيدكربن موجود در هوا مورد استفاده قرار گرفته و لذا پس از مصرف اين سوخت و توليد مجدد گاز دي*اكسيدكربن، اين گاز گلخانه*اي مضر وارد چرخه*اي كوتاه مي*شود و از توليد حجم بيشتري از آن جلوگيري مي​شود.
    در واقع تا وقتي كه از منابع تجديدپذير (مانند انرژي خورشيد يا باد) براي توليد الكتريسته مورد نياز اين فرآيند استفاده مي​شود، مي*توان همچنان اطمينان داشت كه مجموع كربن توليدي توسط اين چرخه صفر خواهد بود.
    فرآيند تبديل هوا به بنزين
    در حال حاضر در اين مركز از يك تانكر گاز دي*اكسيدكربن جذب*شده از هوا و نيز تانكر ديگري كه مواد اوليه در آن به متانول بدل مي*شود استفاده مي*شود. همچنين از يك پالايشگاه بنزين در ابعاد كوچك نيز براي تبديل متانول توليدشده به بنزين بهره*گيري مي*شود.
    ابتدا هواي معمولي از بخار كربنات سديم عبور داده مي*شود و در نتيجه دي*اكسيدكربن موجود در آن جذب مي*شود. سپس يك واحد چگالنده بخار آب موجود در هوا را جمع*آوري مي​کند. با الكتروليز کردن آب، هيدروژن مورد نياز براي ساخت اتانول توليد مي*شود.
    كربن و هيدروژن مورد نياز نيز از الكتروليزكردن كربنات سديم حاصل مي*گردد و در نهايت نيز متانول توليدي به بنزين تبديل مي*شود.
    پس از سه ماه اجراي آزمايشي مشخص شد كه اين مجموعه مي*تواند هر روز نيم ليتر بنزين توليد كند. اين طرح با سرمايه*اي بالغ بر 1.2 ميليون پوند راه*اندازي شده كه اين سرمايه توسط چند سرمايه*گذار بخش خصوصي تامين شده است. هدف اصلي از اين سرمايه*گذاري، طراحي روشي نوين براي توليد بنزين بود.
    در واقع نگراني*هاي زيست*محيطي و جلوگيري از افزايش آلاينده*هاي كربني از اولويت*هاي اوليه اين طرح نوآورانه نبوده است.
    با اين كه ايده توليد متانول از دي*اكسيدكربن موجود در هوا براي بسياري از دوستداران محيط زيست بسيار جذاب است، اما بسياري از كارشناسان در مورد بازدهي هزينه آن ترديدهايي جدي دارند البته مسئولان اين شركت بر اين باورند كه صحبت در مورد بازدهي اقتصادي اين شيوه كمي زود هنگام است.
    بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوي آنها با استفاده از يك كانتينر بزرگ مي*توان در هر روز تا 1200 ليتر بنزين توليد كرد و اين هنگامي است كه مي*توان بهتر در مورد بازدهي هزينه در اين روش اظهارنظر كرد.
    هدف نهايي اين شركت، ساخت تاسيساتي در حجم و اندازه يك پالايشگاه معمولي بنزين است كه اين كار نياز به حدود 10ميليارد پوند سرمايه*گذاري دارد و بي*شك در اين صورت به دريافت تسهيلات دولتي نياز خواهد بود. براي مشاركت بخش دولتي در اين طرح نيز بايد بازدهي مطلوب انرژي اين شيوه اثبات شود.
    آن چه مسلم است اين كه تنها پس از برداشتن اين گام مي*توان به تجاري*سازي اين روش خوشبين بود. همچنين از نظر زيست*محيطي هم بازدهي اين روش در برابر ساير رويكردهاي موجود براي دفع دي*اكسيدكربن مثل دفن آن در زمين، *بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرد.

  2. کاربر روبرو از پست مفید *mahdis masterpis* سپاس کرده است .

    maneli (چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۱)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •