مجله ایده آل: روزی نیست كه مطب پزشكان ارتوپدی خالی از بیماران جوانی باشد كه از درد و ناراحتی*های دست، شانه و گردن شكایت می*كنند. با كمی پرس و جو و تحقیق متوجه خواهید شد كه بیشتر این بیماران با كامپیوتر سروكار دارند و مجبورند ساعت*های طولانی پشت كامپیوتر بنشینند. البته این دردها مراحل اولیه شكایت بیماران است. گاهی اوقات این مشكلات آنقدر پیشرفت می*كند كه باعث تغییرات فیزیكی و آناتومیكی اندام*های بدن می*شود. پس خستگی را بهانه نكنید و در هر حالتی كه هستید شیوه نشستن خود را اصلاح كنید. یادتان نرود بدن شما یكی از مهم*ترین سرمایه*های زندگی*تان است؛ آن را فدای شغل و كامپیوتر خود نكنید! این سر، سنگینی می*كند!كسانی كه با كامپیوتر سروكار دارند به*طور متوسط روزی 6*ساعت پشت كامپیوتر می*نشینند. در این حالت گردن حدود 40*درجه خم می*شود حتی گاهی اوقات آنقدر خمیده می*شود كه چانه به سینه می*چسبد! سر انسان چندین كیلوگرم وزن دارد و این عضلات گردن است كه آن را بالا نگه می*دارد بنابراین با گذراندن ساعت*های طولانی پشت كامپیوتر عضلات گردن اسپاسم می*كند و خسته می*شود. همین الان جلوی آینه بروید! افراد هنگام نشستن در پشت كامپیوتر معمولا آرنج چپ خود را روی میز می*گذارند و به آن تكیه می*دهند و با دست راست*شان كار می*كنند. در چنین حالتی شانه چپ به طرف بالا رفته و شانه راست به طرف پایین می*آید. با پایین قرار گرفتن شانه راست تمام اعصاب شبكه گردنی و عروق در حالت كشش قرار می*گیرد درست مثل اینكه فردی دست شما را برای ساعت*ها بگیرد و بكشد! اگر این افراد لباس خود را در بیاورند و جلوی آینه بایستند می*بینند كه یكی از شانه*هایشان پایین*تر از دیگری است! این حالت در پزشكیDropped Shoulder Syndrome نام دارد؛ یعنی مجموعه عوارض و بیماری*هایی كه در اثر افتادن شانه به پایین ایجاد می*شود. در این موارد ممكن است مفصل شانه و تاندون*های اطراف آن از جمله تاندون عضلات دوسر بازویی ملتهب و دردناك شود. بیماری تنیس*بازان حرفه*ای!هنگام كار با موس كامپیوتر، مچ دست به*صورت مداوم بالا و پایین می*رود. تكرار این حركت در روزها و ماه*های اول مشكلی ایجاد نمی*كند اما به*تدریج باعث می*شود برجستگی استخوانی كناره آرنج ملتهب و دردناك شود. در واقع عضلاتی كه انگشت*ها و مچ دست را بالا می*برد به این برجستگی چسبیده*اند. این بیماری معمولا در تنیس*بازان ایجاد می*شود و در ادبیات پزشكی با نام آرنج تنیس*بازان یا Tennis Elbowمطرح است. اما حالا خیلی از خانم*ها و آقایان جوان هم در اثر كار مداوم با كامپیوتر دچار این بیماری می*شوند. شکستن قولنج خوب است یا بد؟شنیدن صدا از مفاصل و تاندون*ها در 80 درصد از موارد نشانه بیماری نیست. با این حال ممكن است یك فرد مسن آنقدر زانویش ساییده شده باشد كه فرسایش آن همراه با صدا باشد. این صدا با صدایی كه افراد جوان از سر خوردن تاندون*ها روی یكدیگر احساس می*كنند، متفاوت است. شكستن قلنج نیز اگر با شدت انجام شود و تداوم پیدا كند، ممكن است تبدیل به یك تیك عصبی شود و فرد را دچار دردسر کند. در واقع تكرار این كار به تاندون*ها و مفاصل فشار وارد می*كند. اما اگر گاهی یک یا دو بار برای رفع خستگی، قلنج*تان را می*شكنید مشكلی ایجاد نخواهد شد به شرطی كه تبدیل به یك عادت روزمره نشود!انگشتان*تان خواب می*رود؟حركت یكنواخت و مداوم مچ باعث درد و التهاب پرده دور مفصل مچ و پرده اطراف تاندون*ها می*شود. این حالت در پزشكیOveruse Syndrome نام دارد؛ یعنی مجموعه دردها و بیماری*هایی كه به*علت استفاده بیش از حد از مچ ایجاد می*شود. تا اینجا فرد دچار تغییرات مهم آناتومیكی و ساختاری نشده است اما ادامه و تكرار این حركات باعث ایجاد سندرم تونل كارپال یا Carpal Tunnel Syndrome می*شود. این بیماری معمولا در خانم*های میانسال رخ می*دهد اما امروزه خانم*ها و آقایان جوان زیادی به آن مبتلا می*شوند. تكرار ضربه*های كوچك انگشتان و مچ روی موس باعث التهاب عصب مدین می*شود. این عصب به همراه تاندون*ها از كانالی در كف دست عبور می*كند. اگر این مجرا در اثر التهاب تنگ و باریك شود، انگشتان فرد دچار خواب*رفتگی و مورمور و گزگز می*شوند كه به چنین حالتی سندرم تونل كارپال می*گویند. وسواسی باشید!برای پیشگیری از ایجاد این مشكلات اول از همه باید نحوه نشستن خود را اصلاح كنید. زمانی كه خمیده به جلو می*نشینید عضلات گردن تحت فشار قرار می*گیرد و پشت*تان قوز پیدا می*كند. صندلی شما باید ارگونومی و انعطاف*پذیری خوبی داشته باشد، دسته*دار بوده و پشتش عمود باشد تا بتوانید گهگاهی حركت كرده و عضلات*تان را از حالت اسپاسم خارج كنید. دوم اینكه نباید به طور طولانی*مدت پشت كامپیوتر بشینید. توصیه می*شود هر یك ساعت از جای خود بلند شوید تا گردن و اعصاب چشم*ها استراحت كنند. زمانی كه می*خواهید چیزی را بخوانید مجبور می*شوید سر را بی*حركت نگه دارید تا چشم تمركز بیشتری پیدا كند. هرقدر سر حركت كمتری داشته باشد، عضلات گردن باید با قدرت بیشتری آن را نگه دارد بنابراین تداوم این حركت باعث آسیب عضله می*شود. پس بهتر است هر نیم ساعت تا یك ساعت یك*بار از پشت دستگاه بلند شوید، كمی نرمش كنید، بدن*تان را مخالف جهتی كه تا*كنون خم بوده حركت دهید و دستان*تان را به بالا و عقب بكشید. این ساده*ترین راه برای پیشگیری از وقوع حادثه است. انتخاب با شماستماساژ با آب گرم می*تواند درد و خستگی عضلات، تاندون*ها و مفاصل را كاهش دهد. برای این كار می*توانید روزی 3 تا 4 بار ناحیه مورد نظر را با آب گرم ماساژ دهید. انسان*ها معمولا به گرما عادت دارند درحالی*كه سرما نیز خاصیت*های درمانی دارد. مثلا می*توان برای كاهش درد كناره خارجی آرنج یا شانه از كیسه یخ استفاده كرد. برخی افراد با گرما و برخی دیگر با سرما سازگاری بیشتری دارند به هر حال هردوی این روش*ها می*توانند التهاب و خستگی را كاهش دهند.